آنالیز ۶ ساله شکاف کام در یک بیمارستان دانشگاهی

نویسندگان

محمدرضا فره وش

m farahvash

چکیده

شکاف کام، ناهنجاری مادرزادی است که در حدود 1/2000 نوزاد دیده می شود. این بیماری با تولید اختلال در افزایش و کاهش فشار داخل دهان، سبب اختلال در تکلم، مکیدن و غذا خورد ن طفل مبتلا می شود. از طرف دیگر در صورت توام بودن با شکاف آلوئولر و یا لب شکری، اختلال رشد و ردیف بودن دندانها نمای چهره را دچار تغییر خواهد کرد که می تواند در آینده شغلی و روانی فرد اثرات نامطلوبی ایجاد کند. اختلال فونکسیون شیپور استاش در نوزادان مبتلا به شکاف کام، آنها را مستعد به ابتلا به اوتیت گوش میانی و افزایش شیوع کری می کند. روشهای مختلفی برای ترمیم شکاف کام و اصلاح محل اتصال عضلات کام مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از: (18.5) von langenbeck و (72.5%) veau-wardil-kilner و (9%) double opposing z-plasty. تحقیق حاضر به بررسی شاخصهای دموگرافیک در 178 بیمار عمل شده در بخش جراحی پلاستیک مجتمع بیمارستانی امام خمینی مبتلا به شکاف کام شامل سن بیمار در موقع انجام عمل ترمیمی (میانگین سن 30/14 ماه)، شهر محل سکونت، سابقه فامیلی بیماری (12/4%)، ارتباط فامیلی والدین (15/2%)، آنومالی های همراه، کامل یا ناکامل بودن ضایعه، وزن بیمار به هنگام انجام عمل جراحی (متوسط 11/28 کیلوگرم)، میزان هموگلوبین به هنگام جراحی (میانگین 11/3 میلی گرم در دسی لیتر)، عوارض عمل جراحی، وجود یا عدم وجود اوتیت و سمت ضایعه از سال 68 تا پایان 1374 می پردازد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

آنالیز 6 ساله شکاف کام در یک بیمارستان دانشگاهی

Cleft palate is a congenital condition that occurs with the incidence rate of one out of 2000 births. This anomaly produces intraoral pressure changes (increase or decrease), can cause speech, sucking and feeding problems of involved patient. On the other hand, if cleft palate is associated with cleft of the lip or alveolar area, growth and alignment of teeth may change the appearance of the pa...

متن کامل

گزارش یک مورد شکاف کام در بزغاله

هدف: معرفی بالینی یک مورد شکاف کام در بزغاله. حیوان: یک بزغاله 7 روزه. روش: تشخیص بر حسب مشاهدات بالینی و یافته های پاتولوژی . نتیجه: با توجه به علامت پنومونی استنشاقی و کابدگشایی بزغاله مزبور، شکاف کام ثانویه به طول 6 سانتیمتر تایید گردید. مجله داشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، (1381)، دوره 57 ، شماره 3، 14-13 .

متن کامل

بررسی اپیدمیولوژیک شکاف کام و لب در یک دوره شش ساله در گرگان، 82-1376

سابقه و هدف: شکاف کام و لب از ناهنجاری های شایع مادرزادی است که از عوارض آن عفونت گوش میانی، سنگینی شنوایی، مشکلات تغذیه ای، تکلم و مشکلات اجتماعی است. لذا این مطالعه بمنظور بررسی فراوانی شکاف کام و لب و ارتباط آن با جنس، گروه قومی، سن والدین، ازدواج فامیلی و فصل در یک دوره شش ساله در گرگان انجام گردید. مواد و روش ها: این تحقیق بصورت مقطعی از دی ماه 1376 تا دی ماه 1382 بر روی 37951 تولد در مرکز...

متن کامل

گزارش یک مورد شکاف کام در گوساله گاومیش

هدف: معرفی شکاف کام در گوساله گاومیش. حیوان: یک گوساله گاومیش 3 روزه. روش: معاینات بالینی و کالبدشکافی. نتیجه: با توجه به تاریخچه مشکل قورت دادن شیر و برگرداندن آن از بینی و علایم بالینی پنومونی استنشاقی، شکاف کام تشخیص و با کالبدشکافی تایید گردید. مجله دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، 1384، دوره 60، شماره 3، 304-303.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

جلد ۵۷، شماره ۳، صفحات ۸۴-۸۸

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023